Impact maken met je beursstand: 5 do’s

door | jan 13, 2025 | Kennis

Een beurs is dé plek om je bedrijf te presenteren, leads te genereren en waardevolle connecties te maken met mensen die geïnteresseerd zijn in jouw branche. Maar je bent natuurlijk niet het enige bedrijf daar, er zijn nog vele meer branchegenoten, waarmee je producten of diensten misschien overlap hebben. Met zoveel andere bedrijven, hoe zorg je er dan voor dat jouw stand eruit springt en gasten aantrekt? Wij delen een aantal tips om een impactvolle beursstand te creëren. Want impact begint niet op de beurs, maar weken ervoor bij het design van je stand.

Houd vast aan je merkidentiteit

We hebben het al wel eens eerder besproken, maar het laten zien van je merkidentiteit is enorm belangrijk. Of je nou zelf een evenement organiseert of op een beurs staat, gasten moeten je bedrijf kunnen herkennen. Kies dus een thema waarin je merkidentiteit wordt weerspiegeld. Dit zorgt voor een sterke eerste indruk die consistent is met je merk. Denk aan kleuren, vormen en materialen die passen bij je branding. Is je merk innovatief? Kies bijvoorbeeld voor een futuristische uitstraling. Wil je een uitnodigende, huiskamersfeer creëren? Werk met warme tinten en creëer zitplekken. Door een thema te kiezen en dicht te blijven bij je merkidentiteit creëer je associatie met je merk voor bezoekers en zorg je voor een samenhangende uitstraling, die weer zorgt voor een rustige en uitnodigende sfeer.

Val op in de massa

Beurzen zijn druk, er zijn veel andere bedrijven en als bezoeker word je vaak overweldigd door alle beursstands. Als bedrijf wil je opvallen. Zorg ervoor dat je stand letterlijk en figuurlijk opvalt. Denk bijvoorbeeld aan opvallende verlichting, displays of creatieve decoraties. Een groot en opvallend element, zoals bijvoorbeeld een productmodel of een LED-scherm met de juiste content, waar je eventueel ook nog een demonstratie voor houdt, kan de aandacht van bezoekers trekken.

Beursstand tijdens cloudexpo houten

Beleven, niet alleen kijken

Bezoekers willen niet alleen kijken, maar ze willen ook beleven. Het is dus een goed idee om een interactief element toe te voegen aan je beursstand. Dit trekt bezoekers naar je stand, maar houdt ze ook langer vast. Gebruik bijvoorbeeld live demo’s om meteen aan een bezoeker te laten zien hoe je producten of diensten werken en laat ze het zelf ook uitproberen. Zorg voor entertainment door een cocktailshaker in te huren of bijvoorbeeld lekker verse stroopwafels uit te delen. Maar denk ook aan comfort en praktische oplossingen. Bezoekers lopen de hele dag rond op een beurs, zorg dus voor een comfortabele zitplek waar iemand even uit kan rusten terwijl jullie een gesprek aangaan. Of bijvoorbeeld een laadstation om even een telefoon op te laden kan veel stress weghalen bij bezoekers.

Proactief en kennisrijk

Als je bezoekers hebt getrokken naar je beursstand is het natuurlijk ook heel belangrijk om ze vast te houden en ze te overtuigen van je producten. Een indrukwekkende beursstand is dan ook niets zonder een goed team. Bezoekers moeten het gevoel krijgen dat ze welkom zijn en dat jij geïnteresseerd in hen bent. Zorg dus dat je team proactief, enthousiast en kennisrijk is. Laat een bezoeker niet je beursstand verlaten zonder iemand van je team gesproken te hebben. Ook leuk is om je team in gebrande kleding te laten lopen. Mochten ze dan ook nog een rondje over de beurs doen, valt het meteen op van welk bedrijf ze zijn en het staat mooi op je beursstand.

De follow-up

Misschien het belangrijkst van alles is de follow-up. Een impactvolle beursstand houdt niet op bij het evenement zelf. Zorg ervoor dat je leads en connecties opvolgt na de beurs. Maak de connectie op LinkedIn, stuur ze een e-mail met een speciale aanbieding of stuur ze een klein bedankje. Creëer zelf de kans om jullie relatie verder op te bouwen. Een goede follow-up zorgt ervoor dat je inspanningen op de beurs op lange termijn resultaat opleveren.

Kies voor je beursstand de elementen die passen in de vierkante meters die je hebt uitgezocht en wees creatief met de ruimte die je hebt. Zorg met deze elementen ervoor dat je indruk maakt op de beursvloer, maar er ook voor zorgt dat je merk blijft hangen in het hoofd van je bezoekers door een follow-up te doen. Met een combinatie van opvallend design, interactie en een sterk team wordt jouw beursstand een succes.

Hoe wij, als evenementenbureau, in een notendop een beursstand die impact maakt creëren;

  1. Kiezen van de juiste vakbeurs
  2. Bepalen van het budget
  3. Juiste plek op de beurs bepalen
  4. Stel heldere doelen en bepaal de boodschap
  5. Maak ontwerp, what you see is what you get
  6. Presentatie ontwerp inclusief gedetailleerd kostenoverzicht
  7. Creëren van strategie voor activeren opdrachtgevers en prospects.
  8. Productie van de beursstand
  9. Doeltreffende briefing voor stand team
  10. Teamwork makes the dreamwork op de beursdag(en)
  11. Aftersales aan de hand van leadgeneratie