Evenementen van de toekomst

In een wereld waarin technologische ontwikkelingen niet te stoppen lijkt, staan we voor een overvloed aan mogelijkheden en uitdagingen. De ontwikkelingen gaan zo snel dat het bijna onmogelijk is om bij te houden wat er allemaal gebeurt. Daarom hebben wij in dit artikel een aantal zaken op een rijtje gezet die jij in jouw evenementen kunt gebruiken.

Events in Metaverse

De metaverse is een virtuele 3D-wereld die volledig is opgebouwd uit digitale technologie, waarin mensen online met elkaar in contact kunnen komen. Met een digitale dubbelganger kun je verschillende activiteiten ondernemen in virtuele 3D-ruimtes. In de videogamewereld wordt de metaverse al meer gebruikt, maar ook ontwikkelen steeds meer evenementen zich in de metaverse. Denk bijvoorbeeld aan het concert van Travis Scott in Fortnite een aantal jaar geleden. Maar er is nog veel meer mogelijk, zoals virtuele conferenties, festivals, vergaderingen, en andere soorten evenementen.

De metaverse is nog volop in ontwikkeling, maar via diverse platforms kun je al evenementen organiseren. Veel mensen zullen het misschien niet helemaal begrijpen, maar er zitten toch echt voordelen aan de metaverse. Neem bijvoorbeeld hybride evenementen; dit concept is enorm gegroeid en nog steeds erg populair. Het gebruik van de metaverse tijdens een hybride evenement geeft de mogelijkheid om de gasten die online jouw evenement bezoeken dezelfde ervaring en look & feel te geven als de gasten die naar je fysieke locatie komen. Er is de mogelijkheid om verschillende activiteiten te organiseren in de metaverse, zodat ook zij een volledig programma meekrijgen als ze naar een evenement gaan. Tevens krijgen volledig online evenementen een nieuw niveau van beleving doordat de metaverse zo ingericht kan worden als je wilt.

Tijdens een evenement in de metaverse krijg je ook veel data binnen, bijvoorbeeld over je deelnemers, maar ook waar zij wel en niet aan meedoen; hierdoor kun je je volgende evenement daar weer op aanpassen.

Natuurlijk zitten er ook wat nadelen aan de metaverse; het succes van je evenement in de metaverse ligt heel erg aan het soort evenement en de doelgroep. Is het doel van je evenement puur netwerken, dan is op dit moment de metaverse misschien niet de beste plek, omdat het zo anders is om online te netwerken dan bij een fysiek event. Als je doelgroep binnen de oudere generaties valt, dan is de metaverse misschien ook niet de beste plek voor je evenement, aangezien niet iedereen digitaal zo toegankelijk is.

Het Travis Scott concert dat gegeven wordt in de Metaverse door Fortnite, een aanduiding dat steeds meer evenement in de metaverse gedaan kunnen worden

AI

De klantenreis en personalisatie worden steeds belangrijker per generatie. Personalisatie wordt al steeds meer toegepast. Denk bijvoorbeeld aan Amazon, waar, als je op de website bent, je vaak ziet “klanten zoals jij hebben dit ook gekocht”, of natuurlijk Netflix, waar je altijd persoonlijke aanbevelingen krijgt op basis van dingen die je eerder hebt gezien.

Bedrijven krijgen steeds meer data binnen over hun klanten; AI kan helpen met het verwerken en toepassen van al deze data. Door AI kun je tijdens de organisatie van een evenement steeds beter in de schoenen kruipen van je doelgroep, waardoor je evenement relevanter en interessanter wordt voor je doelgroep.

Ook kun je gebruikmaken van AI in je marketing, bijvoorbeeld met teksten voor je website, social media, uitnodigingen of update-e-mails. Of bijvoorbeeld in de manier waarop je je klanten benadert. AI kan helpen voorspellen waar bepaalde segmenten van je doelgroep uithangen en waar ze hoogstwaarschijnlijk jouw advertenties en communicatie zullen zien. Zie AI als een ondersteuning in je dagelijkse werk waarmee je dingen sneller kunt doen en de kern echt toepasselijk is voor je doelgroep. Wees wel alert dat je duidelijk bent in wat je nodig hebt van AI en gebruik het als basis voor je uiteindelijke marketing- of evenementenplan.

Een Netflix pagina waar persoonlijke aanbevelingen op aangegeven worden, op basis van eerder gekeken shows/films. Dit wordt gedaan door AI

AR en VR voor interactieve beleving

Augmented reality is al een tijdje in gebruik, maar veel mensen denken nog niet eraan om het tijdens hun evenementen in te zetten. Tijdens een evenement kun je bezoekers makkelijk jouw producten in 3D laten bekijken als je niet alles mee kunt nemen naar je evenement of beurs.

De merkervaring die je creëert voor je bezoekers wordt sterker door gebruik van AR, zolang je ervoor zorgt dat de AR-ervaringen aansluiten bij je merk en de boodschap die je wilt overbrengen. Door deze versterkte merkbeleving voeg je extra lagen toe aan je evenement en onderscheid je jezelf van de concurrentie. Je bezoekers zullen het zeker nog hebben over de technologie die je tijdens je evenement hebt gebruikt.

Natuurlijk heb je ook VR waarmee je niet vastzit aan de wereld om je heen; het is een compleet virtuele locatie. Dit kan ook zeker gebruikt worden voor interactieve belevingen. Denk bijvoorbeeld aan een virtuele showroom. Echter vereist VR meer apparatuur die je als bedrijf misschien niet ter beschikking hebt.

Gebruik van AR op ene evenement om een auto te laten zien die je zelf kan samenstellen

Onze visie voor de toekomst

In de dynamische wereld van technologische ontwikkelingen staan we aan de vooravond van een opwindende toekomst voor evenementen. Technologie kan helpen bij dingen waarbij de realiteit soms tekortschiet. Vaak zit er een limiet aan de dingen die je kunt vertellen of uitbeelden, maar met AR, VR en AI vervagen de grenzen en zijn de mogelijkheden eindeloos.

Onze visie op deze technologische ontwikkelingen binnen de evenementenbranche? Omarm de ontwikkeling en maak gebruik van de mogelijkheden die deze technologie met zich meebrengt. Wij weten in ieder geval zeker dat we deze technologische ontwikkelingen zullen meenemen bij ieder evenement dat wij organiseren voor een opdrachtgever.